Blog

Negatív SEO? A konkurencia kizáratása a keresőből

2015-06-25

A mostani bejegyzés elsőre hatalmas terjedelemben minden részletet leírva készült. Kollégáimmal azonban arra jutottunk, hogy minden részletet itt mégsem teszünk közzé.

Van olyan módszer, ami ellen ugyanis lehetetlen megfelelő hatékonysággal védekezni és nem szeretnénk a szellemet kiszabadítani a palackból. A cikk így általános információkat tartalmaz a módszerek ismertetésére.

Az egészséges verseny fontos az üzleti életben, mert még kiválóbb szolgáltatásra és jobb ár-érték arány biztosítására sarkall. Sajnos egyesek másképpen értelmezik a verseny fogalmát és felgyújtják a szomszéd vállalkozó üzletét, vagy más piszkos eszközhöz folyamodnak.

Sajnos ezek a vállalkozók az online üzletben, így a keresőoptimalizálásban is jelen vannak és a versenytárs kárára játszva tevékenykednek. A negatív SEO lényege elérni, hogy a konkurenciát kitiltsák, vagy hátrasorolják a keresőben, illetve negatív színben tüntessék fel a weben.

Vannak kifinomult és kifejezetten durva módszerek. A durva módszerek rövid távon és gyorsan hatnak, de viszonylag könnyen észrevehetőek egy szakembernek. A kifinomult módszerek pedig alig vagy egyáltalán nem vehetőek észre, hacsak nem figyelünk külön erre is. Annyit fogunk fel a történtekből, hogy bármit is teszünk, egyre csak esünk vissza, és nem tudunk a találati rangsorban felkerülni, illetve elmaradnak a vásárlások.

Sajnos ezen esetek gyakrabban előfordulnak, mintsem gondolnánk. Ahhoz, hogy védekezni tudjunk, ismernünk kell a legalapvetőbb módszereket. Ezeket mutatom be most alap szinten.

 

Vírusok, Exploitok, egyéb fertőzések

Az első dolog, amit a vállalkozásunk megtámadása előtt a rossz fiúk körültekintően elemeznek, az a weboldalhoz használt rendszer. Ha valamelyik nyílt forráskódú CMS rendszerről van szó, általában nem nehéz a verziószámot kitalálni. Ha rég volt frissítve, akkor nagy valószínűséggel van rá sebezhetőség is.

Itt szoktak kezdeni a keresgélésben: http://www.shodanhq.com/exploits

A sebezhetőség kihasználásával a weboldal forráskódjába juttatható bármilyen rejtett webcím, vagy más piszkosság. Elegendő néhány tiltólistán szereplő oldalra hivatkozni. Az oldal lejjebb csúszik a találati listán.

A vírus elhelyezése a durvább módszerek közé tartozik, mert ez könnyen észrevehető. Egy nem gyakorlott embernek is néhány nap/hét alatt kiderül. A régi helyét visszanyerni azonban több hónap és nem kis veszteség.

Kárékony webhely letiltvaKifinomult eszközökkel dolgozó rossz-fiúk módszerei között azonban előfordul, hogy kifejezetten rejtőzködő vírusokat használnak, tehát nem derül ki gyorsan a tulajdonos számára az oldal fertőzöttsége. Ha sikerült egy ilyen támadás, akkor a szokásos forgatókönyv, hogy gyorsan bepanaszolják az oldalt különböző helyeken: Google, Norton, stb, akik fel is veszik tiltólistára az adott weboldalt. Valljuk be, egy átlagos weboldalt nem néz túl nagy rendszerességgel a tulajdonosa. (itt tipikusan nem a webáruházakra gondolunk, hanem olyan webhelyekre, amin ritkán frissül a tartalom pl. szolgáltatások bemutatására készült weboldalak, mint egy kisebb szerviz).

Belyelentett támadó webhelyTegyük fel, autóvillamossági szervizt keresünk. Beütjük a Google-ba: autóvillamossági szerviz-szigethalom, és a cégünk weboldala helyett egy figyelmeztető üzenet jelenik meg, hogy bejelentett támadó webhely!

Ez aztán elegendő ideig kint marad, mire elkezdünk gondolkodni, hogy miért nem csörög a telefon?

 

Spam jelentések

A spam jelentéseket általában azután teszik meg az oldal tulajdonosa ellen, hogy sikerrel töltötték meg a site különböző részeit olyan oldalakra mutató hivatkozásokkal, amik kifejezetten tiltó listán vannak, támadásra használt weboldalakra mutató linkek. Főleg azok szenvednek tőle, akik nem teljesen védett felületet, vagy a felhasználókat tekintve nagyobb fórumot, vagy üzenőfalat üzemeltetnek. Előszeretettel alkalmazzák még olyan trükkökkel egyszerre, aminél hamisított e-mail spam kampányt indítanak a tulajdonos nevében.

Ha sikerült a piszkosság, már csak jelenteni kell a megfelelő helyeken a tiltott eszközök használatát: A SPAM ellen küzdő és listát üzemeltető szervezetek közzé is teszik és megosztják egymással a használt szerver IP címét. A szervereknél használt spam szűrők ezen adatbázisokból is táplálkoznak! Ennek további negatív eredménye, hogy levelezni sem fog tudni rendesen az oldal tulajdonosa. Ha sikerül továbbítani az e-maileket a vásárlóknak, akkor is a levélszemét közé keveredik a legtöbb üzenet.

Itt tudunk ellenőrzést végezni, de az “email, vagy ip black-list” kulcsszavakkal keresgélhetünk más ellenőrzőt is. Fontos, hogy a szerverünk IP címét adjuk meg: http://whatismyipaddress.com/blacklist-check

 

Rossz linkek (bad neighborhood links)

Amennyiben rossz szomszédi viszonyba keveredünk, akkor is borítékolható a visszaesés. Kis visszaesésre lehet számítani, ha mi magunk tört, vagy rossz oldalra hivatkozó linkeket hagyunk fent az oldalunkon. Szintén hiba, ha a szomszéd (akire mutatunk) ilyen linket tart az oldalán, esetleg a link partner fertőződik.

Nagyobb probléma ott kezdődik, ha direkt olyan oldalakon helyezik el a weboldalunkra mutató hivatkozásokat, ami tiltó listán van, vírusos, vagy közismerten SPAM listán van. Ezeket halmozva is gyorsan lehet veszíteni a keresőben elért helyezésből.

 

Ismétlődő tartalom létrehozása

A legkönnyebben kivitelezhető módszer. Lemásolják a weboldalunkon található fáradtságos munkával létrehozott szöveges tartalmat. Előfordul, hogy az egész weboldalunk oldalszerkezetét lemásolják és több ingyenes domain alá felteszik. A gyanútlan szerző eközben nem sejt semmit. A csalók ilyenkor megkezdik a link building-et és a Google egy újraindexeléskor tartalom ismétlés miatt hátrasorolhatja a szerző oldalát is.

 

Google bombing, Google Washing

google-bombingLeegyszerűsítve a ránk mutató url-ek és kulcsszavak hirtelen nagyarányú szaporításán alapul. Nem igazán veszélyes, inkább vicces. A támadás lényege, hogy a keresőmotort összezavarjuk és teljesen idegen kulcsszavakkal tör előre az oldalunk. Lásd a képet bal oldalt! :) Az első ilyen támadást állítólag a Microsoft szenvedte el a “more evil than Satan himself” kifejezéssel. Ismeretes még a “rablók” keresőszóra a Centrum Parkoló Kft esete, ahol elsőként jelentek meg erre a szóra. Ha a viccet félretesszük, képzelje ide a saját cégét, ami azért már nem is annyira vicces! (mindenki másnak az lesz, de Önnek nem)

Veszélyesebb a helyzet, ha azokkal a kulcsszavakkal, amikkel jól állunk, teszik ugyanezt szándékosan. A módszer először gyors emelkedést, majd hanyatlást fog okozni. Ha bepanaszolnak minket a módszer miatt (amit nem mi csináltunk) kaphatunk érte büntetést, visszasorolást. Kivédeni úgy lehet, ha rendszeresen átnézzük a statisztikát és időben felfigyelünk a szaporodó bejövő linkekre.

 

A legnehezebben kivédhetőt hagytam a végére

A legalattomosabb és leggonoszabb módszer mind közül az “ál-vásárlók” által a fórumokban és egyéb közösségi oldalakon elhelyezett negatív kicsengésű kritikák. A negatív kritikát a vásárlók sokkal inkább osztják meg ismerőseikkel, mint az eladóval. Egy vásárló a rossz tapasztalatait legalább négy ismerősének mondja el átlagosan. Ha valaki ilyet olvas és kellően hatásos a fogalmazás, a termék iránt érdeklődő ismerősnek azonnal küldik a negatív információról a hivatkozást, függetlenül annak valóságtartalmától.

Az internetes vásárlást a legtöbb esetben hosszabb érdeklődés előz meg. A vásárló végig nézi az adott termékről, vagy áruházról milyenek a vélemények. Szándékosan vegyünk egy olyan terméket, amit nem a szokásos webáruházas modellel értékesítenek, de informálódásra a netet használják. Képzelje el azt az esetet, ha pl. egy új autót szeretne vásárolni, de csalódott vásárlók sokasága írja a fórumokon, hogy:

  • Nekem a fékkel voltak problémáim, már negyedszerre cserélik az XYZ alkatrészt.
  • A szerviz egyszerűen pocsék, elhajtottak a váltóhibával, bunkó volt a szervizes
  • Már hatodszorra viszem vissza és hiába cserélik ki a ZXY alkatrészt, állandóan jelentkezik egy kopogó zaj? Az ismerősömnek ugyanilyen van, az nem a ZXY hibája, hanem a teljes elektronika van hibásan programozva. Vidd vissza, de figyelj, mert át akarnak majd verni. Ez egy drága egység és ha nem cserélik, végig szívni fogsz vele!
  • Nekem nem volt bajom a kocsival, nagyon meg vagyok vele elégedve, de a fentieket olvasva, mintha én is hallanék valamit?

Ha valaki komolyan rászán heteket, hónapokat erre, egy teljes termékcsoportot vethet vissza az eladásban. A vásárlást követően szintén megnő a nagy értékű termékekre vonatkozó önigazoló keresés: Jól döntöttem? Jó áron vettem? Jó feltételeket kaptam? Ha egy alapvetően elégedett vásárló mindenhol hibákat olvas, nem fogja élvezni az adott terméket. Úgy érzi rosszul döntött és sokkal kritikusabb, mint egyébként. Képzelje el ezt az Ön üzletére behelyettesítve! Nem hangzik túl jól?

 

Hogyan lehet védekezni?

Ártalmas szoftverA weboldal működését tekintve megelőző jelleggel bármely oldal tulajdonos itt tud elindulni:

Google Webmester eszközök használata. (Új nevén: Search Console)

https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=hu

 

FelülvizsgálatA webmester eszközök (Search Console) használatával értesítést kaphatunk, ha valami gond történne. Ezen kívül is egy nagyon hasznos szolgáltatás, érdemes használni!

Amennyiben az oldalunk megfertőződött, úgy szintén a webmester eszközök használatával tudunk átvizsgálást kérni. Természetesen azután, hogy átnézettük a weboldalunkat és kigyomláltuk a nem odavaló kódsorokat!

http://www.opensiteexplorer.org/ linkek rendszeres ellenőrzése

Tudjuk meg időben, ha rossz dolog történik. A bejövő rossz linkekkel kapcsolatosan megelőző jelleggel lehet értesíteni a Google-t.

A védekezés elsősorban legyen megelőző jellegű. A vírusokat, spam-eket és egyéb biztonságra vonatkozó fenyegetéseket egy megfelelő webes szakember kordában tudja tartani.

A rossz linkek folyamatos ellenőrzése is inkább időigényes munka. Mi tört link ellenőrzésre a xenu nevű programot használjuk, ami gyorsít a folyamaton. A rosszindulat ellen viszont nagyon nehéz fellépni. Elsősorban fáradtságos munkával és pozitív reagálással tudjuk elejét venni a rossz hírünk keltésének. A fórumokban, hozzászólásokban megjelent negatív kritikára érdemes válaszolnunk, hiszen a vásárlóink közül sokan komolyabb kiadások előtt a “az Ön terméke-vélemények” keresőszóval is próbálkoznak, összehasonlítanak, mérlegelnek.

Amennyiben a fenti témakört és szakterületünket érintő kérdésben segítségre van szüksége, keressen minket elérhetőségeinken!

 

kardos attilaKardos Attila
tulajdonos
euSALESMAN Kft.

Tel.:+36 20 257 83 77
E-mail: info@eusalesman.hu